Geen reacties

Paalhoofden boeien

Zeegezichten schilderen; verslavend

Schilderijen van de zee, het strand, de duinen en alles daaromheen maken en ernaar kijken, geeft me energie en rust: precies in die volgorde.

In het ‘alles daaromheen’ schuilt het geheim. Een geheim dat zich stukje bij beetje laat ontrafelen en een geheim dat weer nieuwe raadsels opwerpt. De zee, de atmosfeer rond de zee, het licht en de kleuren zijn zelden langer dan 10 minuten hetzelfde.

En al die zaken hebben invloed op elkaar: als de kleur van de lucht verandert, verandert de zee mee en zelfs dat heeft dan weer invloed op de lucht en andersom. Alles is met elkaar verbonden en verandert continu. Niet bij een strakblauwe hemel en midden op de dag maar juist en vooral bij bewolkt weer en in de vroege ochtend en de avond. Maar ook – of moet ik zeggen juist – op een bewolkte dag met her en der een bui en een stevig windje is het genieten met een grote G. Je moet er wel mee om leren gaan met dat wispelturige karakter en die raadselachtige gedragingen maar dat is meer dan de moeite waard want je krijgt er heel veel voor terug.

Waar anders kun je je hoofd zo lekker leeg maken als aan zee?
Een strandwandeling, alleen of met meer, geeft mensen ruimte en energie. Hoe dat komt? Ik denk door dat licht, die kleuren, de weidsheid; het feit dat er niets in de weg staat en dat de einder eindeloos ver weg is. Die dingen maken het ook voor mij geweldig.

Ik schilder op het strand: ‘an plein air’ zoals het heet en thuis
Buiten op het strand werk ik met kleine formaten want de wind en de te overbruggen afstanden staan het niet toe dat je met heel veel toestanden aan de vloedlijn verschijnt. Een doek van 80 x 80 cm. bij windkracht vijf is niet te hanteren. Daarom vertrek ik de ene keer met veldezel en toebehoren en de andere keer met de camera. Uit de fotoseries die ik daar schiet, bewaar ik de meest aansprekende beelden en daar filter ik composities uit waar ik mee verder kan. Thuis werk ik op forse formaten tussen 80 x 120 tot 140 x 200 cm. en van alles daartussen. Op het strand mik ik daarentegen op formaten van 10 x 20 tot 30 x 40 cm. De manier van werken is natuurlijk ook heel anders. Op het strand is het meer dan waar ook de kunst om het moment te vangen en het is geen uitgemaakte zaak dat dat lukt. Hierin kun je blijven ontdekken en ontwikkelen. Thuis is het een ander verhaal: daar heb je het moment met je camera gevangen en kun je daarmee aan de slag. Op het stand en huisgemaakte doeken hebben dan ook altijd een andere impact en uitstraling.

 

Olie op doek: 140 x 100 cm.

Olie op doek: 140 x 100 cm.

Work in progress: olie op doek

Work in progress: olie op doek

Olieverf op linnen

Olieverf op linnen

De eerste lagen

De eerste lagen

Van achter naar voor werken

Van achter naar voor werken

 

Leave a Reply